Do Chorvátska 15 ročným Audi s 350 TISÍC KM (Blog)
Nebolo to ľahké rozhodnutie, ale rozhodol som sa, že vezmem svoju 15-ročnú Audi A4 B8 s nájazdom cez 350 tisíc kilometrov na dovolenku do Chorvátska. V tomto blogu vám opíšem, ako prebiehala moja cesta, aké vlastnosti tohto auta som na ceste ocenil najviac, a povieme si niečo aj o dynamike, spotrebe, a odhlučnení.
Výnimočné Ráno
Sú 4 hodiny ráno a zo sna ma budí budík. Spal som asi 4 hodiny. Je to tu. Po siedmych rokoch idem k moru. Prvýkrát ako šofér a ešte k tomu ako jediný šofér. V garáži ma čaká moja Audi A4 generácie B8, ktorú som kúpil pred rokom po prvom majiteľovi. Na budíku svieti vyše 350 tisíc kilometrov. V hĺbke duše dúfam, že ma Audi na tejto dlhej ceste nezradí. Nádrž je naplnená až po okraj prémiovou naftou. Olej aj chladiaca kvapalina sú čerstvo doliate.
900-Kilometrová Cesta
O piatej nad ránom vychádzam z garáže s jasným cieľom. Cesty sú prázdne. Slnko už vyšlo. Prvú zastávku mám za maďarskými hranicami. Vonku veje príjemný ranný svieži vzduch. Pokračujeme ďalej.
Pred Budapeštou sa začína zhusťovať premávka a čaká nás aj menšia kolóna. Medzičasom sa vonku výrazne oteplilo a klimatizácia ide na plné obrátky. Klimatizácia v Audi A4 B8 si zaslúži naozajstnú pochvalu. Je skutočne výkonná, auto vychladí bleskurýchlo, jej chod je plynulý a tichý, a výduchy klimatizácie sú umiestnené tak, aby na vás priamo nefúkal mrazivý vzduch. Ďalšou vymoženosťou, ktorá si zaslúži osobitnú pozornosť, je audiosystém. Reproduktory hrajú naozaj nádherne. Navyše, zvuk si viete personalizovať podľa vašich predstáv.
Dynamika Audi A4 B8
Toto všetko je síce príjemný bonus, ale nie je to to hlavné, čo vás pri aute osloví. Podstatné je pohonné ústrojenstvo, podvozok, a riadenie. A to je v Audi A4 B8 perfektné. Je to dokonalá symbióza dvojlitrového naftového motora s výkonom 125KW, teda takmer 170 koní, so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a tuhým riadením. Výsledkom je až prekvapivá dynamika. Auto najlepšie zrýchľuje na druhom a štvrtom prevodovom stupni. Chvíľu síce trvá, kým sa zapojí turbo, no následne pocítite, ako vás týchto takmer 170 koní tlačí do sedačky. Nedá sa povedať, že by to bolo vyslovene dychberúce, ale rozhodne vám to na dobrej ceste vyčarí široký úsmev.
Na dynamickosť tohto štvorvalca si rýchlo zvyknete, aj keď treba poznamenať, že cítiť rozdiel pri prázdnom a plne naloženom aute. V takom prípade treba rátať so skôr priemernou dynamikou. Do nižších výkonnostných verzií by som osobne nešiel a výkonnejšie šesťvalce vás môžu odradiť vyššími prevádzkovými nákladmi a vyššou spotrebou.
Audi A4 B8 2.0TDi - Spotreba
Keď sme pri spotrebe, ja som sa pohyboval na úrovni tesne pod 7 litrov, čo považujem za adekvátnu spotrebu. Nejazdil som na spotrebu a na diaľnici som sa držal v rýchlosti priemerne 130 kilometrov za hodinu. Najnižšiu spotrebu má auto na okreskách pri rýchlosti 90 kilometrov za hodinu, kde sa viete dostať aj na priemernú spotrebu pod 6 litrov, dokonca aj pod 5,5 litra. Záleží však aj od vášho štýlu jazdy, poveternostných podmienok, stavu vozovky a pneumatík, ktoré používate.
Ako je Audi A4 B8 odhlučnené?
Audi A4 B8 je výborne odhlučnené. Najviac to oceníte pri dlhých jazdách mimo mesta, či už na okresných cestách alebo na diaľnici. Pri diaľničných 130 kilometroch za hodinu točí motor na šiestom stupni príjemných 2100 otáčok a dovnútra nepreniká výrazný hluk. Auto je precízne odhlučnené aj od podvozka, čo oceníte pri nerovnostiach alebo prejazdoch hlbokými mlákami. Hluk začína byť výrazný až pri rýchlosti 200 kilometrov za hodinu, kedy v aute už strácate pocit bezpečia a komfortu. Cítiť to aj na riadení, ktoré začína byť neisté a v prípade prudkého brzdenia vás môže strhnúť. Treba však poznamenať, že v meste je odhlučnenie paradoxne slabšie a hlavne pri parkovaní pocítite tradičný prejav naftového motora, ako aj jemné vibrácie.
Audi A4 – Sedan alebo Combi?
Záleží na vašich preferenciách. Ak často prenášate objemné veci a radi cestujete, určite odporúčam zvoliť combi. Mne kufor v mojom sedane v bohatej väčšine prípadov postačuje. Sú však momenty, kedy ma obmedzuje. Mal som doňho problém zmestiť napríklad krovinorez alebo 18“ disky s pneumatikami. Nakoniec sa síce zmestili, ale bolo to oveľa náročnejšie ako by to bolo pri kombíčku. Na cestu do Chorvátska som kufor zaplnil až po okraj a zvyšné veci čo sa mi doň už nezmestili som dal za seba na zadnú sedačku. Na kufor sa rozhodne nemôžem sťažovať, ale odporúčam vám to zvážiť, hlavne ak máte väčšiu rodinu. Mne osobne sa karoséria sedan viac páči, príde mi viac elegantná a viac sa mi hodí k identite značky Audi. Ak vám teda záleží viac na praktickosti, choďte do combi, ak vám záleží hlavne na estetike a nevadí vám menší priestor, odporúčam zvoliť sedan.
Záver - Ako Hodnotím Dovolenku s Audi A4 B8?
Dovolenka s Audi A4 B8 bola bezstarostná, komfortná, a rýchla. Na ceste som ocenil komfortné funkcie, ako tempomat, automatická klimatizácia, výborný audiosystém, pohodlné sedačky s dostatočnou bočnou oporou, a nastaviteľnú stredovú opierku. Táto cesta bola pre mňa zážitkom a osobným míľnikom, kde som mohol prekonať svoje doterajšie hranice a získať nové skúsenosti. Som rád, že cesta dopadla v poriadku a teším sa na ďalšiu!